×

Editorial -- Data și ora publicării: 06.12.2022 09:57:28

Ce mai angajează Pro TV? Editor de web pentru știri... și marketing



// de Mihai Pavelescu //
Că presa e în criză într-o lume confuză nu trebuie să fii savant să vezi asta. Când Diavolul își arată fața te cutremuri însă, chiar și atunci când ești și tu mânjit pe bărbie, că a trebuit să bați palma pentru a pune o pâine pe masă.

Mă pregătesc să abandonez corabia care se scufundă, în criza de sistem în care a intrat presa scrisă după ce în viața noastră au apărut web-ul, rețelele de socializare și sub atacul constant din partea agențiilor pentru care știrile nu sunt decât de două feluri, unu, de marketing și doi, de PR.

Învăț programare și primesc oferte de joburi pe LinkedIn. Pentru cine nu știe deja, LinkedIn se uită la ce știi să faci, la experiență și la ce „skill”-uri ai și pe baza unor criterii parțial alese de tine, parțial automatizate, îți face sugestii din anunțurile de recrutare publicate de angajatori. Așa se face că, zilele trecute, îmi atrage atenția un anunț de la Pro TV publicat pe LinkedIn, care zice că angajează un News Web Editor.

Cu încrederea dată de experiența mea de peste 20 de ani cu site-ul mediaexpres.ro dau click pe descrierea jobului și citesc, în engleză, că așa se cam recrutează acum, în engleză, iar limba română este trecută la skill-uri, „if any need arised at all”. Deci citesc: "Responsibilities” și prima linie: „Search, choose, write and publish articles on protv.ro and stirileprotv.ro". Da, ok. Corect.

A doua linie: "Search, choose and edit photos for the articles published". Da, corect și asta. Apoi: "Manage the second screen application: choose and upload relevant content". Mda, cam așa se lucrează în online, cu mai multe ecrane și se dă upload la conținutul relevant. Ok și asta.

Deși nu mă mai surprinde nimic, a urmat un amestec grotesc de capete, trupuri și membre smulse de la alții și cusute apoi pe un trup nou, tot mai diform și mai hidos, ca într-un film cu Frankenstein: "Monitor real time traffic on specialty sites (Google Analytics, Scores, Sati)".

Dar asta face parte deja dintr-o altă meserie, face parte din digitalizare, este precondiția optimizărilor web! Hm... E ceea ce învăț și eu, printre altele, ca să nu fiu un șobolan de ziarist total nepregătit, care sare din corabia găurită în apele rapide ale digitalizării.

"Work with the sales department to create and promote advertorials". Zbang! Trosc! Pleosc! Asta m-a rupt! Dar PR-iștii, ăia ce mai fac? Ce este struțocămila asta? mă întreb.

"Create relevant content for the news site". Trecând peste noul limbaj de lemn, orice ar însemna aceea „conținut relevant”, să creezi conținut mi se pare mai degrabă să scrii literatură sau să citești în astre horoscopul, decât să scrii știri după regulile jurnalismului.

Și "Promote marketing and sales materials and projects in order to achieve the established goals". Aici, m-am enervat. Aici, diavolul hidos și-a scos coarnele. Aici, marketingul și vânzările s-au suit cu o josnicie mizerabilă călare peste săracul ziarist care aspiră și el la un job cinstit. „Ia un bici peste cur și marș, gloabă, trage la vânzări, că noi ne luăm bănuții teșcălău și tu muncește ca prostul, zi-a-ris-tu-le!"

Cu ochii "Cuore, inimă de copil" (ce-a mai rămas în mine, după atâta amar de vreme) am citit ultimul requirement, care a readus în atenție optimizarea de web, așa numitul SEO: "Increase and maintain engagement on the Facebook pages of Pro TV news".

Legea încă nu interzice pentru online, în scris, amestecul știrilor cu advertisingul, așa precum legea audiovizualului interzice sponsorizarea știrilor la TV. Codul RAC recomandă în schimb publicarea de știri publicitare, nemarcate ca fiind publicitate, și disimularea publicității în alte tipuri de materiale cum sunt prezentarea unor cercetări de piață, care s-ar încadra la „creația de conținut relevant” amintită mai sus.

CNA face primii pași spre reglementarea online-ului, ca efect al noilor Directive europene și după modificarea legii audiovizualului. Poate că în acest context nu ar strica să le arate ce bubă mare și hidoasă crește în acest sistem, al angajatorilor din marile grupuri de media, ca să nu mai amestece și să subjuge jurnalismul cu vânzările și marketingul, în mod fățiș, explicit, programatic, ca sarcină de serviciu.

De la noile definiții de gen și până la politică, de la crizele globale și până la granițele din Donbas, toate sunt în zilele noastre confuze, răsucite, răstălmăcite și difuze, cotropite, călărite, bombardate și în mare tulburare.

Știrile nu mai sunt știri așa cum le-am apucat noi prin anii '90 când încercăm să le scriem ca la Reuters sau ca la Financial Times. Știm și de ce, acum. A venit webul peste noi, Facebook-ul, Twitter-ul, etc. și ne sunt proprietari corporațiile și fondurile de investiții. Dar a venit și vremea să facem curat în ogradă. Iar la Pro TV, de data aceasta, nu mai este nici Baba Iaga, Sârbu, să dăm vina pe tiran!
(MEDIA EXPRES)


Dacă tot ați ajuns aiciAbonamentele vă oferă acces la News Alerts pe e-mail, Anuarul gratuit online, și zilnic la REVISTA PRESEI, iar mai important pentru noi, ne ajută să publicăm știrile la liber, accesibile și pentru cei cu mai puține mijloace materiale interesați de comunicații, audiovizual și cinematografie. Dacă aceia dintre Dvs. care citesc știrile noastre și găsesc un folos în ele ne-ar ajuta, existența noastră nu ar mai fi pusă sub semnul nesiguranței zilei de mâine. Abonament click aici




Revista MEDIA EXPRES ediția curentă
Gratuit online, doar un click: Most recent issue of monthly Media Expres 1st Cover


Anuarul MEDIA EXPRES cu ediția 2023-2024 este online!
Gratuit online, doar un click: Latest issue Media Expres YEARBOOK 1st Cover




Abonamentele la știrile MEDIA EXPRES va oferă acces la Alerta Știri! pe e-mail, Anuarul Media Expres și zilnic la REVISTA PRESEI, cu ultimele știri media, tv și comunicații, iar mai important pentru noi, ne ajută să publicăm știri verificate, la liber, pentru toți cei interesați de programe TV, radio, conținut online, cablu, comunicații, audiovizual și film (cinematografie). Noi ținem în arhivă istoria audiovizualului. Click aici pentru prima nostră știre online, când foarte puține dintre marile ziare și reviste nici nu se gândeau la versiuni digitale și la prezența pe web.

Pentru abonamente click aici




© 2001 -  Media Expres SRL