×

Revista presei -- Data și ora publicării: 22.10.2025 11:44:19

REVISTA PRESEI / 22 oct 2025 /



Televiziunea Disney+ Sports a primit licență pentru România și alte state europene
UAPR avertizează: Organizarea deficitară a pitch-urilor provoacă pierderi semnificative agențiilor din România, estimate la peste jumătate de milion de euro în fiecare an
Warner Bros. Discovery ia în calcul vânzarea companiei; acţiunile au urcat marţi cu peste 11%
Românii și-au mutat în alte rețele peste un milion de numere de telefon în acest an. Ce operator a atras cele mai multe numere de la rivali
Cum pot obține producătorii români de film finanțare de la TVR până la 30 octombrie 2025
În 2025, DIGI a atras mai multe numere portate decât întreaga concurență cumulat
Sibiul, în fața ”atacului” AI: ”Câteva mii de boți de la chatGPT au scanat și descărcat arhiva Revistei Transilvania” / ”Vin, se servesc gratis și hrănesc această mașinărie în scopuri comerciale evidente„
Cum a fost la Mental Health Film Festival și care a fost scopul său/ Organizator: filmul are „o putere emoțională, dar și socială”, capabilă să transforme felul în care privim vulnerabilitatea și dialogul despre starea psihică
Autoritățile olandeze avertizează alegătorii să nu lase chatbot-urile cu inteligență artificială să le dicteze cum să voteze
Astra Film Festival - Producţii puternice, semnate şi documentate de-a lungul mai multor ani de regizoare din Europa şi America de Sud
Elon Musk și SpaceX au atins un număr impresionant de sateliți Starlink lansați pe orbita Pământului
Protestul judecătorilor a afectat și războiul lui Celentano și Firicel din Las Fierbinți cu CREDIDAM, intrat în al 9-lea an
Întrebări și răspunsuri AI direct pe ecran: Perplexity TV debutează pe modelele Samsung, cu acces vocal și recomandări în timp real
Telejurnalul TVR, premiat la Gala Performanței și Excelenței
Eurosport și HBO Max vor difuza rezumatele Jocurilor Paralimpice Milano-Cortina 2026
Reacţie rapidă. CNA a decis eliminarea de pe TikTok a unor dezinformări despre explozia din Rahova
„Avem imagini şocante”. Piesă de teatru după un controversat show TV
Premieră: CNA sancţionează pentru prima dată un conţinut difuzat exclusiv online. Cu Călin Georgescu. Gândul Media, vizat
Discovery face din TLC un fel de Comedy Central în Marea Britanie şi închide HGTV. Ce se va întâmpla cu operaţiunile din România?
Operațiune masivă: Europol destructurează o rețea internațională de criminalitate cibernetică, care opera în peste 80 de țări / Prejudiciu de aproape 50 milioane de euro / Cum opera gruparea


....


Televiziunea Disney+ Sports a primit licență pentru România și alte state europene

Commissariaat voor de Media (CvdM), autoritatea olandeză care reglementează piața audiovizuală, a aprobat la finalul lunii septembrie o nouă licență pentru The Walt Disney Company (Benelux) B.V.. Este vorba despre un canal comercial numit Disney+ Sports, autorizat să funcționeze ca serviciu de televiziune liniar pe teritoriul Olandei, dar și în alte state europene aflate sub jurisdicția acestei autorități. Licența este valabilă cinci ani, începând cu 1 octombrie 2025, și face parte din strategia Disney de a extinde prezența brandului său în zona transmisiunilor sportive. Decizia publicată pe site-ul oficial al CvdM confirmă acordarea permisiunii de difuzare pentru noul canal, cu mențiunea că va fi operat de entitatea Disney Benelux, care gestionează deja licențele ESPN Europe. Disney + Sports va fi un canal liniar, adică va difuza programe conform unei grile prestabilite, la fel ca televiziunile clasice. Spre deosebire de conținutul la cerere (VOD) de pe platforma Disney+, acest post TV va transmite evenimente sportive în direct, rezumate, talk-show-uri și programe tematice zilnice. Dacă te întrebi ce înseamnă asta pentru România, răspunsul e simplu: România se află pe lista țărilor în care licența emisă în Olanda este recunoscută, ceea ce înseamnă că Disney ar putea solicita ulterior distribuția locală a canalului, prin operatori de cablu și satelit. În termeni practici, nu există încă o dată oficială pentru lansare în țara noastră, dar includerea României în licența pan-europeană deschide calea pentru o viitoare extindere. Interesant este că proiectul apare într-un moment în care Disney se repoziționează puternic pe segmentul sportiv. Grupul controlează deja brandul ESPN, unul dintre liderii globali în televiziunea sportivă, iar lansarea Disney+ Sports poate fi interpretată ca o extindere naturală a strategiei de integrare între conținutul sportiv live și serviciile de streaming. În mod tradițional, CvdM acordă astfel de licențe cu valabilitate de cinci ani, iar companiile care le obțin pot difuza programe nu doar în Olanda, ci și în alte state din Uniunea Europeană prin principiul „libertății de recepție” prevăzut de Directiva AVMS. În documentul oficial publicat la 30 septembrie 2025, este menționată explicit permisiunea pentru difuzarea Disney+ Sports ca serviciu comercial de televiziune. Dacă noul canal va intra efectiv în grilele operatorilor români, el ar aduce o concurență inedită pe o piață dominată de Digi Sport, Prima Sport și Eurosport. Un brand global precum Disney, cu resurse de producție și marketing consistente, ar putea atrage publicul.
https://www.hdsatelit.com/2025/10/televiziunea-disney-sports-primit.html

UAPR avertizează: Organizarea deficitară a pitch-urilor provoacă pierderi semnificative agențiilor din România, estimate la peste jumătate de milion de euro în fiecare an

Agențiile de publicitate din România suportă anual costuri de peste 500.000 euro pentru procesele de selecție, fără certitudinea că ideile propuse vor fi implementate, conform raportului european EACA Cost of Pitching 2025. Uniunea Agențiilor de Publicitate din România (UAPR) atrage atenția că procesele de selecție au impact negativ semnificativ asupra agențiilor de comunicare, atât la nivel financiar cât și în echipe, punând presiune pe sustenabilitatea industriei de comunicare. Avertismentul este lansat în contextul publicării celui mai recent raport al European Association of Communications Agencies (EACA) – Cost of Pitching 2025, ce include date culese și din rândul agențiilor din România. Potrivit datelor culese la nivel național, cele 17 agenții românești respondente, cheltuie în medie peste 500.000 euro anual pentru participarea la pitch-uri. În 2024, acestea au luat parte la aproximativ 11,5 pitch-uri și au câștigat doar 2,7, ceea ce înseamnă o rată de succes de 24% – adică doar unul din patru pitch-uri. Agențiile refuză anual participarea la aproape 50% din pitch-urile la care sunt invitate, arătând o selectivitate mai mare. Un pitch de new business implică în medie 8 persoane și presupune un efort de zeci de ore de lucru, iar numărul mare de competitori (8,4 agenții invitate per pitch) reduce și mai mult șansele reale de reușită. Costurile raportate pentru pregătirea unui pitch variază în România, între 1.500 și 3.000 euro, dar pot ajunge până la 15.000 euro pentru proiecte mai mari. În plus, agențiile semnalează probleme recurente: termene foarte scurte, briefuri incomplete și lipsa feedback-ului după proces. Agențiile europene cheltuie în medie 650.000 euro anual pentru participarea la pitch-uri. Un pitch de new business implică și la nivelul agențiilor europene, în medie 8 persoane, fiecare alocând aproximativ 48 de ore pentru pregătirea pitch-ului. La nivel European, doar 42% dintre propunerile creative câștigătoare sunt implementate efectiv.
https://www.forbes.ro/uapr-avertizeaza-organizarea-deficitara-a-pitch-urilor-provoaca-pierderi-semnificative-agentiilor-din-romania-estimate-la-peste-jumatate-de-milion-de-euro-in-fiecare-an-471215

Warner Bros. Discovery ia în calcul vânzarea companiei; acţiunile au urcat marţi cu peste 11%

Grupul media Warner Bros. Discovery (WBD) a anunţat marţi că îşi extinde analiza strategică şi este deschis la o posibilă vânzare, informaţie care a determinat o creştere de peste 11% a acţiunilor companiei, transmite CNBC. Compania, rezultată în 2022 din fuziunea WarnerMedia şi Discovery Inc., intenţionează în continuare să se divizeze în două entităţi distincte, una dedicată studiourilor şi streamingului şi alta reţelelor globale de televiziune, dar a confirmat că a primit ”interes nesolicitat” din partea mai multor potenţiali cumpărători. Printre aceştia s-ar afla Netflix, Comcast şi conglomeratul Paramount-Skydance, potrivit surselor citate de CNBC. Directorul general David Zaslav a declarat că WBD ”a făcut paşi importanţi pentru a-şi consolida poziţia într-un peisaj media aflat în transformare” şi că analiza strategică urmăreşte ”identificarea celei mai bune căi pentru a valorifica întregul potenţial al activelor companiei”. Warner Bros. Discovery a respins deja mai multe oferte, inclusiv una de la Paramount şi o propunere mai mare venită din partea unei alte companii.
https://www.news.ro/economic/warner-bros-discovery-ia-in-calcul-vanzarea-companiei-actiunile-au-urcat-marti-cu-peste-11-1922405722002025100522208424

Românii și-au mutat în alte rețele peste un milion de numere de telefon în acest an. Ce operator a atras cele mai multe numere de la rivali

Românii și-au portat în alte rețele peste 1,01 milioane de numere de telefon, de la începutul acestui an până la 30 septembrie, cele mai multe fiind de telefonie mobilă, arată datele publicate marți de Arbitrul telecom (ANCOM). Serviciul de portabilitate permite utilizatorilor de telefonie să-și schimbe gratuit rețeaua, în funcție de preț și nevoile de consum, dar să-și păstreze numărul de telefon. În această perioadă, Digi Romania a primit în reţea prin portare 578.518 numere de telefonie mobilă, urmat de Vodafone cu 193.265 numere portate, Orange cu 171.127 de numere și de Telekom Romania Mobile Communications cu 39.158 de numere portate. În ceea ce privește telefonia fixă, Orange Romania a primit în reţea 14.273 de numere, Digi Romania 8.008 numere și Vodafone 5.443 de numere.
https://hotnews.ro/romanii-si-au-mutat-in-alte-retele-peste-un-milion-de-numere-de-telefon-in-acest-an-ce-operator-a-atras-cele-mai-multe-numere-de-la-rivali-2091837

Cum pot obține producătorii români de film finanțare de la TVR până la 30 octombrie 2025

Televiziunea Română își reafirmă rolul în sprijinirea cinematografiei autohtone și continuă în 2025 programul de finanțare dedicat producătorilor independenți. Este, de fapt, singura instituție media din țară care contribuie la Fondul Cinematografic Național, prin alocarea a 15% din veniturile obținute din publicitate. Aceste fonduri sunt direcționate către Centrul Național al Cinematografiei (CNC) și ajută la finalizarea realizării de filme românești, de la debuturi până la producții ale unor regizori consacrați. Producătorii independenți care vor să obțină sprijin financiar trebuie să îndeplinească anumite condiții. În primul rând, este necesar să fie titulari ai unui contract de credit direct cu CNC. În al doilea rând, nu trebuie să fi avut în trecut un contract de finanțare cu TVR care să fi fost suspendat sau întrerupt din cauze neimputabile finanțatorului. După verificarea acestor criterii, TVR analizează sinopsisul, scenariul și viziunea regizorală, iar apoi vizionează o secvență de aproximativ 15 minute din film pentru a decide acordarea finanțării. La încheierea contractelor de finanțare, cu termene de plată integrală până la data de 31 decembrie 2025, cesionarea drepturilor de difuzare constituie avantaj. Dosarul de aplicare trebuie transmis exclusiv în format digital, pe adresele de e-mail directia.programe@tvr.ro sau cabinetpdg@tvr.ro. Documentația trebuie să conțină o copie a notificării prin care CNC a declarat proiectul câștigător sau contractul de credit, datele de contact ale a două persoane care vor gestiona comunicarea cu TVR, procesul-verbal de finalizare a filmărilor depus la CNC, scenariul complet, viziunea regizorală, sinopsisul, planul de producție, planul financiar, distribuția filmului și un link securizat către o secvență de 15 minute din film. Toate aceste fișiere vor fi incluse într-un singur arhivă .zip sau .rar care să nu depășească 24 MB, denumită după modelul „DenumireProducator_TitluProiect.zip”. Data limită pentru depunerea proiectelor este 30 octombrie 2025, iar fișierele trebuie trimise la una dintre cele două adrese menționate.
https://www.hdsatelit.com/2025/10/cum-pot-obtine-producatorii-romani-de.html

În 2025, DIGI a atras mai multe numere portate decât întreaga concurență cumulat

Portabilitatea numerelor de telefon împlinește 17 ani în România, perioadă în care peste 13,6 milioane de numere și-au schimbat operatorul, dar nu și utilizatorul, potrivit unui comunicat remis de ANCOM către HD Satelit România. Serviciul, lansat în octombrie 2008, le permite clienților să-și păstreze numărul de telefon atunci când aleg o altă rețea, oferindu-le astfel libertatea de a opta pentru ofertele care se potrivesc cel mai bine propriilor nevoi de consum. În primele nouă luni ale anului 2025, peste un milion de numere au fost portate, dintre care 96% sunt de telefonie mobilă. În intervalul ianuarie – septembrie 2025, s-au portat 1.017.140 de numere, din care 982.073 au fost numere mobile și 35.067 numere fixe. Digi România a continuat să fie operatorul preferat de cei care decid să-și mute numărul, primind în rețea 578.518 numere mobile. Pe locul al doilea s-a situat Vodafone, cu 193.265 de numere, urmat de Orange, cu 171.127, și de Telekom Romania Mobile, cu 39.158 de numere portate. În ceea ce privește telefonia fixă, Orange a atras cele mai multe portări – 14.273 de numere – urmat de Digi România cu 8.008 și de Vodafone cu 5.443. Privind retrospectiv, de la debutul portabilității și până la finalul lui septembrie 2025, în România au fost portate 13.644.710 numere de telefon, dintre care 12.416.119 sunt mobile și 1.228.591 fixe. Anul 2014 a reprezentat un punct de cotitură, fiind pentru prima dată când numărul portărilor a depășit 500.000, iar începând din 2021, pragul de un milion de numere portate anual a devenit o constantă. Evoluția confirmă apetitul tot mai mare al utilizatorilor pentru flexibilitate și competiție între operatori.
https://www.hdsatelit.com/2025/10/in-2025-digi-atras-mai-multe-numere.html

Sibiul, în fața ”atacului” AI: ”Câteva mii de boți de la chatGPT au scanat și descărcat arhiva Revistei Transilvania” / ”Vin, se servesc gratis și hrănesc această mașinărie în scopuri comerciale evidente„

Scriitorul Radu Vancu susține că site-ul Revistei Transilvania din Sibiu a fost vizat de boții AI, și că nu mai există acum decât situația unei reglementări internaționale a acestui aspect, relatează Turnul Sfatului. ”Pe site-ul revistei Transilvania am primit vizite în ultimele luni, au fost câteva mii de boți de la chatGPT care au scanat arhiva. Colegii noștri de la IT mi-au spus că au descărcau din arhivă, iar asta s-a întâmplat și pe pagina Muzeului Digital al Romanului Românesc. Nu te prea poți apăra de asta. Eu cred că e profund imoral și ilegal să se folosească aceste date, să nu existe un minim dialog cu cel de unde iei aceste date și care le-a creat, să nu plătești pentru folosirea acestor date, fără drepturi de autor, fără nimic. Ei vin, se servesc gratis și hrănesc această mașinărie în scopuri comerciale evidente. Nu te poți apăra, există însă artiști, de exemplu, care se judecă cu chatGPT, unii cu succes, chiar au obținut recompensări financiare pentru folosire operei lor fără un acord prealabil. AI poate să aibă utilizări benigne și maligne. Sunt sigur că în absolut toate domeniile are deja AI aplicații fundamental pozitive, nu contest asta, însă e nevoie de o reglementare”, spune Radu Vancu.
https://www.g4media.ro/sibiul-in-fata-atacului-ai-cateva-mii-de-boti-de-la-chatgpt-au-scanat-si-descarcat-arhiva-revistei-transilvania-vin-se-servesc-gratis-si-hranesc.html

Cum a fost la Mental Health Film Festival și care a fost scopul său/
Organizator: filmul are „o putere emoțională, dar și socială”, capabilă să transforme felul în care privim vulnerabilitatea și dialogul despre starea psihică

În ultimii ani, sănătatea mintală a devenit una dintre cele mai presante teme de sănătate publică, atât la nivel global, cât și în România. Conform datelor Organizației Mondiale a Sănătății, aproape unul din șapte copii și adolescenți din lume s-a confruntat cu probleme de sănătate mintală, multe dintre aceste tulburări apărând încă din copilărie și rămânând adesea nediagnosticate. În România, situația este la fel de îngrijorătoare: aproape 9% dintre copiii cu vârste între 0 și 18 ani au nevoie anual de servicii de sănătate mintală, iar peste o treime dintre adolescenți se confrunta frecvent cu stări de tristețe sau anxietate. Depresia, tulburările de comportament și gândurile suicidare afecteaza în special tinerii din mediul rural sau din grupuri vulnerabile, care au acces limitat la sprijin de specialitate. În ciuda acestor date, România continua să sufere din cauza lipsei de specialiști și a absenței programelor de educație psiho-emoțională, ceea ce face ca sănătatea mintală să rămână un subiect adesea ignorat sau stigmatizat. În acest context, Romanian Mental Health Film Festival (RMHFFest) a adus în prim-plan, printr-o ediție specială organizată pe 10 și 11 octombrie 2025, la teatrul Apollo 111 din București, tema sănătății psihice în spațiul public. Evenimentul a coincis cu Ziua Sănătății Mintale (10 octombrie) și a reunit proiecții de filme, sesiuni de discuții și întâlniri cu invitați care au abordat deschis impactul emoțional al artei cinematografice. Inițiativa, susținută de Asociația În Dialog alături de parteneri culturali, și-a propus să aducă mai aproape de public povești și perspective despre echilibrul interior și empatie.
https://www.g4media.ro/video-cum-a-fost-la-mental-health-film-festival-si-care-a-fost-scopul-sau-organizator-filmul-are-o-putere-emotionala-dar-si-sociala-capabila-sa-transforme-felul-in-care-privim-vu.html

Autoritățile olandeze avertizează alegătorii să nu lase chatbot-urile cu inteligență artificială să le dicteze cum să voteze

Autoritatea olandeză de protecție a datelor a avertizat alegătorii să nu ceară sfaturi de vot de la chatbot-urile cu inteligență artificială înaintea alegerilor generale din țară de săptămâna viitoare, potrivit Politico. „Chatbot-urile cu inteligență artificială oferă o imagine extrem de distorsionată și polarizată a peisajului politic olandez într-un test”, a avertizat autoritatea de protecție a datelor într-un studiu publicat marți. „Avertizăm să nu folosiți chatbot-urile AI pentru sfaturi de vot, deoarece funcționarea lor nu este transparentă și verificabilă”, a declarat Monique Verdier, vicepreședinta autorității, într-un comunicat. Ea a făcut apel la dezvoltatorii de chatbot-uri să „împiedice utilizarea sistemelor lor pentru sfaturi de vot”. Alegătorii olandezi vor alege un nou parlament miercurea viitoare. Autoritatea olandeză pentru protecția datelor a realizat un experiment privind modul în care partidele erau prezentate în sfaturile de vot pe patru chatbot-uri diferite, printre care ChatGPT de la OpenAI, Gemini de la Google, Grok de la Elon Musk și Le Chat de la French Mistral AI. Autoritatea a creat profiluri care corespundeau diferitelor partide politice (pe baza instrumentelor olandeze verificate de asistență la vot), după care a cerut chatbot-urilor să ofere sfaturi de vot pentru aceste profiluri. Profilurile alegătorilor de stânga și progresiste „au fost orientate în mare parte către partidul GreenLeft-Labor” condus de fostul vicepreședinte executiv al Comisiei Europene, Frans Timmermans, în timp ce alegătorii de dreapta și conservatori „au fost orientați în mare parte către PVV”, partidul de extremă dreapta condus de Geert Wilders, care în prezent conduce în sondaje.
https://www.g4media.ro/autoritatile-olandeze-avertizeaza-alegatorii-sa-nu-lase-chatbot-urile-cu-inteligenta-artificiala-sa-le-dicteze-cum-sa-voteze.html

Astra Film Festival - Producţii puternice, semnate şi documentate de-a lungul mai multor ani de regizoare din Europa şi America de Sud

Carolina Campo Lupo din Uruguay şi Margit Lillak din Estonia sunt două regizoare puternice, care îşi prezintă filmele la Astra Festival şi care au explicat publicului modul lor de lucru, cum au urmărit timp de mai mulţi ani finalul şi devenirea unor prietene şi cum le-a transformat întreg procesul. „Este cel mai dificil film pe care îl voi face vreodată”, a mărturisit regizoarea uruguayană despre „Fabula şestoasei şi a florii”, iar cineasta estoniană spune că timp de zece ani cât a urmărit-o pe adolescenta Roosie în devenirea ei s-a transformat „în oglinda” ei. „Fabula ţestoasei şi a florii”/ Uruguay/ 2025 - În filme, bolile terminale sunt adesea tratate cu dramatism. În acest film, este urmărită fără menajamente şi fără tandreţe cum o mamă cu cancer terminal pregăteşte viaţa copiilor ei pentru vremea când ea nu va mai fi. Camera o însoţeşte pe regizoare şi pe prietena ei în ultimul an de viaţă al Elianei, după un diagnostic de cancer terminal, transformând documentarul într-o reflecţie intimă asupra fragilităţii existenţei. Filmul, autoreflexiv şi lucid, surprinde nu doar momentele de apropiere şi sprijin, ci şi actul filmării în sine - reglări de focus, discuţii despre expunere - care devin metafore vizuale despre viaţă şi efemeritate. În locul reflexului pentru sentimentalism, regizoarea alege cotidianul: imagini domestice, joaca şi prezenţa copiilor, umorul spontan şi ritualurile banale care capătă o greutate neaşteptată. Rezultatul este o meditaţie profund umană despre prietenie, moarte şi felul în care oamenii găsesc puterea de a trăi chiar şi atunci când se apropie sfârşitul.
https://www.news.ro/cultura-media/astra-film-festival-productii-puternice-semnate-si-documentate-de-a-lungul-mai-multor-ani-de-regizoare-din-europa-si-america-de-sud-video-1922401522532025101022209037

Elon Musk și SpaceX au atins un număr impresionant de sateliți Starlink lansați pe orbita Pământului

SpaceX a lansat duminică 56 de sateliți Starlink suplimentari, depășind pragul de 10.000 de sateliți lansați în orbita joasă a Pământului. Acest record a fost atins chiar în cadrul celei de-a 132-a lansări a rachetelor Falcon 9 în 2025, această lansare egalând recordul anual anterior cu peste două luni înainte de sfârșitul anului. Dintre cei 10.000 de sateliți, doar aproximativ 8.608 sunt în prezent operaționali, conform calculelor experților. Sateliții Starlink au o durată de viață de aproximativ cinci ani înainte de a fi „deorbitați” intenționat pentru a arde în atmosferă. Primele prototipuri de sateliți Starlink au fost lansate în februarie 2018, înaintea ofertei de servicii comerciale din 2021. SpaceX are aprobarea de a lansa 12.000 de sateliți, cu peste 30.000 planificați, pentru a oferi internet rapid și cu latență redusă în întreaga lume.
https://www.libertatea.ro/stiri/elon-musk-spacex-numar-impresionant-sateliti-starlink-5491037

Protestul judecătorilor a afectat și războiul lui Celentano și Firicel din Las Fierbinți cu CREDIDAM, intrat în al 9-lea an

Completul C13 de la Secția a IV-a Civilă a Curții de Apel București, ce judecă litigiile dintre actorii Adrian Văncică, alias Celentano și Cuzin Toma, alias Firicel din Las Fierbinți, pe de-o parte, și Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiștilor Interpreți (CREDIDAM), pe de altă parte, a decis, la termenul din 15 octombrie 2025, să suspende judecarea cauzelor, în baza Hotărârii nr. 2/26.08.2025 a Adunării Generale a Judecătorilor din cadrul Curţii de Apel Bucureşti. Anterior, în iunie 2025, judecătorii au hotărât să amâne litigiile pentru această toamnă, motivând prin lipsa raportului de expertiză solicitat în cazul lui Cuzin Toma și respectiv pentru a da posibilitatea părtilor să ia cunostintă de raportul de expertiză, în cazul lui Adrian Văncică. În 2016, actorii Cuzin Toma și Adrian Văncică, interpreții simpaticelor personaje Firicel și Celentano din popularul serial de televiziune „Las Fierbinți”, difuzat de ProTV, au chemat în judecată, la Tribunalul București, Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiștilor Interpreți (CREDIDAM), o asociație-organism de gestiune colectivă, ce are ca obiect de activitate colectarea si repartizarea remunerațiilor cuvenite titularilor de drepturi, artiști interpreți sau executanți, români si străini, ale căror prestații sunt utilizate pe teritoriul României. Cei doi actori au solicitat instanței să oblige CREDIDAM la plata unor sume importante de bani, reprezentând diferența dintre ceea ce trebuia să se plătească și ceea ce s-a plătit, sumă ce va fi stabilită pe baza unei expertize contabile, pentru difuzarea prestațiilor lor artistice. Dacă, la fond, Celentano nu a reușit să-i convingă pe judecătorii Tribunalului București de justețea pretențiilor sale, care i-au respins cererea, Firicel a avut în schimb mult mai mult succes. În toamna lui 2019, un complet al Secției a III-a Civilă a Tribunalului București a decis să admită cererea și să oblige CREDIDAM să-i plătească reclamantului Cuzin Toma suma de 2.025.000 lei, reprezentând remuneraţie, la care se va calcula dobândă legală.
https://justnews.ro/protestul-judecatorilor-afecteaza-si-razboiul-lui-celentano-si-firicel-din-las-fierbinti-cu-credidam-intrat-in-al-9-lea-an/

Întrebări și răspunsuri AI direct pe ecran: Perplexity TV debutează pe modelele Samsung, cu acces vocal și recomandări în timp real

Samsung aduce Perplexity direct pe ecranul tv, printr-o aplicație dedicată care lucrează mână în mână cu Vision AI Companion. Mai exact, utilizatorul poate întreba ce vede pe ecran, poate cere idei de conținut sau ajutor pentru diverse sarcini, iar răspunsurile vin imediat, cu surse actuale. Lansarea completează pachetul de funcții AI deja anunțat pentru generația 2025 de televizoare Samsung și extinde ideea de asistent vizual începută la IFA, când Vision AI Companion a fost prezentat ca un mod de a întreba televizorul despre actori, locații ori detalii din conținut, fără să întrerupi vizionarea. Dacă te întrebi cum ajungi la aplicație, lucrurile sunt destul de simple. O găsești în zona de Aplicații din Tizen sau o pornești din Vision AI Companion prin butonul AI de pe telecomandă. Pentru comenzi vocale trebuie activat accesul la microfon și acceptați termenii, dar poți căuta și cu tastatura de pe ecran sau cu o tastatură USB, dacă preferi varianta clasică. Important este că Perplexity lucrează contextual, astfel încât să te ajute să găsești repede ce cauți sau să descoperi ceva nou, în aceeași interfață. Perplexity TV este deja pe modele Samsung din 2025, iar televizoarele din 2023 și 2024 îl primesc printr-un update de sistem planificat pentru finalul acestui an. În plus, există un bonus atractiv pentru utilizatorii din SUA care încep acum: 12 luni de Perplexity Pro fără costuri, oferit direct odată cu aplicația TV. Merită reținut că Vision AI și gama 2025 includ și alte elemente AI din ecosistemul Samsung, ceea ce face integrarea mai fluidă pe noile modele. Interesant este că Perplexity vine într-un peisaj AI tot mai aglomerat pe televizoarele Samsung. Pe lângă Bixby, gama 2025 are și aplicația Copilot de la Microsoft, apărută recent pe televizoare și monitoare selectate. Cu alte cuvinte, pe aceeași platformă Tizen poți alege tipul de asistent potrivit pentru scenariul tău: Copilot pentru recomandări sau sinteză, Perplexity pentru răspunsuri bazate pe căutare în timp real și Vision AI Companion pentru interacțiune directă cu ce e pe ecran. De fapt, e vorba despre o abordare deschisă în care mai multe servicii AI coexistă și se completează.
https://www.hdsatelit.com/2025/10/intrebari-si-raspunsuri-ai-direct-pe.html

Telejurnalul TVR, premiat la Gala Performanței și Excelenței

Telejurnalul, principalul jurnal de știri al Televiziunii Române, primește o distincție la Gala Performanței și Excelenței. Evenimentul de pe 21 octombrie 2025 marchează ediția aniversară a galei și aduce în prim-plan proiecte și oameni care au livrat constant rezultate în spațiul public. Telejurnalul a pornit în 1958 și a rămas, de atunci, un reper pentru știrile zilei. Îl găsești zilnic pe TVR 1, TVR 2, TVR Internațional și TVR Info. Echipa din redacție își vede rolul simplu și clar: să explice, nu să complice, să informeze, nu să influențeze. Prezentatorii au rezumat miza acestui tip de jurnal: obiectivitatea rămâne mai greu de obținut în vremuri în care viteza știrilor poate apăsa pedala în detrimentul adevărului. Loredana Iordache, care prezintă ediția de la ora 14.00, a vorbit despre tradiția redacției și despre munca din spatele ecranului, iar Claudiu Lucaci, la pupitru în serile de vineri, sâmbătă și duminică, a subliniat echipa din teren, acolo unde se construiește informația brută care ajunge apoi în platou. De fapt, e vorba despre un lanț în care fiecare verigă contează, de la reporter și cameraman, la editor și producător. Gala Performanței și Excelenței, organizată de 15 ani de Adela Diaconu, adună anual nume din jurnalism, știință, medicină, sport, cultură, antreprenoriat și arte. Ediția din 2025 a păstrat aceeași linie și a avut pe scenă personalități care au marcat ultimii ani în domeniile lor, de la Elisabeta Lipă și Camelia Potec, la Andreea Marin, profesorul Alexandru Vlad Ciurea, Ilinca Vandici, Cătălin Botezatu și dr. Viorica Chiurciu, alături de multe alte nume cunoscute. Merită reținut că gala a prins contur din 2010 și a rămas constant ancorată în ideea de a evidenția rezultate care pot inspira.
https://www.hdsatelit.com/2025/10/telejurnalul-tvr-premiat-la-gala.html

Eurosport și HBO Max vor difuza rezumatele Jocurilor Paralimpice Milano-Cortina 2026

Warner Bros. Discovery continuă să își consolideze prezența în lumea sporturilor olimpice și paralimpice. Compania a anunțat că va difuza cele mai importante momente de la Jocurile Paralimpice de Iarnă Milano-Cortina 2026 pe Eurosport și HBO Max, între 6 și 15 martie. Practic, fanii sporturilor de iarnă din toată Europa vor putea urmări zilnic rezumatele competițiilor, înregistrările și cele mai spectaculoase momente ale evenimentului. Dacă te întrebi ce include această ediție, Jocurile Paralimpice Milano-Cortina 2026 vor aduna peste 600 de sportivi din întreaga lume, care se vor întrece în 79 de probe din șase discipline: schi alpin, biatlon, schi fond, hochei pe gheață, snowboard și curling în scaun rulant. Ceremonia de deschidere va avea loc pe 6 martie la Arena di Verona, iar cea de închidere pe 15 martie. Interesant este că acest acord marchează o extindere firească a colaborării dintre WBD și Mișcarea Olimpică. Eurosport și HBO Max transmit Jocurile Olimpice de Iarnă Milano-Cortina 2026 în perioada 6–22 februarie, iar acum adaugă în grilă și rezumatele Paralimpicelor. În felul acesta, publicul va putea urmări o continuitate a competițiilor, de la sporturile olimpice la cele paralimpice, în același ecosistem media.
https://www.hdsatelit.com/2025/10/eurosport-si-hbo-max-vor-difuza.html

Reacţie rapidă. CNA a decis eliminarea de pe TikTok a unor dezinformări despre explozia din Rahova

Consiliul Naţional al Audiovizualului a luat deja primele decizii în cazul unor dezinformări distribuite pe TikTok în cazul exploziei blocului din Rahova. Forul a dat ordine de eliminare în cazul a patru postări ce distribuiau informaţii false despre tragedia care a avut loc săptămâna trecută în Capitală. Unul dintre clipuri îl are în centru pe Raed Arafat, a cărui imagine apare alături de următorul text: „Acest gunoi este agent Mossad! Împreună cu Mossad au pus la cale atentatul de la Colectiv prin care au preluat puterea, dar şi uciderea d-nei avocat Vasilica Enache. Acest monstru a vizitat-o pe d-na avocat cu o zi înainte!!! Vecinii care au reuşit să scape cu viaţă pot confirma asta. Avem de-a face cu o crimă premeditată executată cu ajutorul Mossad.” Un alt clip vorbeşte despre faptul că Fiul Generalului de brigadă Răzvan Ionescu ar fi avut un apartament în acel bloc, în care avea un raport cu persoanele Elie Wiesel (probabil Institutul pentru Studierea Holocaustului din România), raport ce „urma să fie dus în faţa instanţei”. Aceeaşi postare susţine, în mod fals, că inclusiv respectivul general şi-ar fi pierdut viaţa în explozie.
https://www.paginademedia.ro/cna/cna-tiktok-dezinformari-rahova-22209042

„Avem imagini şocante”. Piesă de teatru după un controversat show TV

O piesă de teatru inspirată dintr-o emisiune-tabloid. Teatrul Apropo anunţă pentru vineri, 24 octombrie, ora 19:30, premiera spectacolului „Avem imagini şocante”, o producţie construită pe structura unei emisiuni TV live, bazată pe documentarea unui show de televiziune care încă se difuzează. Documentarea, dramaturgia şi regia le aparţin actorilor Şerban Melnic, Cosmin Gaspar şi Ana Monica Vîlcu, realizatorii spectacolului „Cazul Ţundrea” (care documentase şi readucea în atenţia publicului cel mai mare caz de eroare judiciară din România, din perioada post-decembrie 1989). Spectacolul are la bază sezonul 2021 al unei emisiuni de televiziune încă active, spun reprezentanţii instituţiei. Din informaţiile Paginademedia.ro, emisiunea care a inspirat piesa de teatru este un brand celebru şi intens amendat de CNA: Acces Direct.
https://www.paginademedia.ro/stiri-media/piesa-teatru-emisiune-tabloid-22208395

Premieră: CNA sancţionează pentru prima dată un conţinut difuzat exclusiv online. Cu Călin Georgescu. Gândul Media, vizat

Consiliul Naţional al Audiovizualului a dat primele sancţiuni pentru online. Dacă până acum instituţia amenda doar pe televiziunea clasică şi pe radio, iar pentru online a dat numai ordine de eliminare pentru anumite clipuri care încălcau flagrant legislaţia, astăzi forul audiovizual a avut o premieră. A dat primele sancţiuni (cu ingdulgenţă, două somaţii) pentru un produs video difuzat exclusiv pe online. Gândul Media Network a fost sancţionată cu două somaţii publice (prima etapă de amendare). Prima somaţie a vizat emisiunea Marius Tucă Show, din 29 septembrie, în care invitaţi au fost Călin Georgescu şi Ion Cristoiu. A doua somaţie, foarte importantă, a fost pentru că Gândul Media nu a notificat la CNA că este un Serviciu Media Audiovizual la Cerere. În acest context, CNA vrea să dea un semnal că toate site-urile din România care au şi secţiune video trebuie să se notifice la CNA (o simplă formalitate). De altfel, forul audiovizual a notificat mai multe platforme, inclusiv Gandul, că trebuie să respecte această procedură. Propunerea de sancţionare pentru că nu s-a notificat ca Serviciu Media Audiovizual la Cerere a venit din partea Monicăi Gubernat, preşedintele de şedinţă: „Propun o somaţie pentru lipsa notificării şi pentru că le-am transmis cel puţin trei adrese până acum şi nu au venit cu dosar.” Propunerea de sancţionare pentru emisiunea lui Tucă a venit din partea Dorinei Rusu, membru CNA, care a invocat articolul privind informarea corectă pentru această sancţiune.
https://www.paginademedia.ro/stiri-media/cna-sanctiune-online-gandul-calin-georgescu-22208237

Discovery face din TLC un fel de Comedy Central în Marea Britanie şi închide HGTV. Ce se va întâmpla cu operaţiunile din România?

Schimbări importante pentru televiziunile TLC şi HGTV în Marea Britanie. Compania Warner Bros. Discovery va relansa TLC ca post TV „free-to-air” („la liber)” în Marea Britanie şi Irlanda, începând din ianuarie 2026, anunţă publicaţia BroadcandTVNews. Noul TLC va avea în grilă producţii originale britanice cu un segment de prime-time dominat de seriale americane populare. Printre titlurile principale se numără The Big Bang Theory, Young Sheldon, noul spin-off Georgie & Mandy’s First Marriage şi Mike & Molly – un pachet pe care WBD îl descrie drept cea mai mare achiziţie de conţinut scenarizat pentru portofoliul său de canale gratuite din Marea Britanie de până acum, scrie sursa citată.
https://www.paginademedia.ro/stiri-media/tlc-hgtv-discovery-22207906

Operațiune masivă: Europol destructurează o rețea internațională de criminalitate cibernetică, care opera în peste 80 de țări / Prejudiciu de aproape 50 milioane de euro / Cum opera gruparea

O vastă operațiune coordonată de Europol și Eurojust a dus, pe 10 octombrie 2025, la prăbușirea uneia dintre cele mai sofisticate rețele de criminalitate informatică din Europa. Acțiunea, denumită „SIMCARTEL”, a fost desfășurată în Letonia, unde cinci cetățeni letoni au fost arestați, iar infrastructura digitală folosită pentru comiterea a mii de infracțiuni cibernetice în întreaga Europă a fost confiscată. Alte două arestări au avut loc în afara Letoniei, în cadrul aceleiași anchete, a arată pe site-ul oficial al Europol. Anchetatorii din Austria, Estonia și Letonia, în cooperare cu Europol și Eurojust, au reușit să lege activitatea rețelei de peste 1.700 de cazuri de fraudă informatică în Austria și 1.500 în Letonia, pagubele totale ridicându-se la mai multe milioane de euro. Doar în Austria, pierderile provocate de gruparea criminală se ridică la 4,5 milioane de euro, iar în Letonia la 420.000 de euro. Operațiunea a dus la confiscarea a 1.200 de dispozitive SIM-box, 40.000 de cartele SIM active și sute de mii de alte cartele pregătite pentru utilizare, precum și la închiderea a cinci servere folosite de rețea. Două site-uri care ofereau servicii ilegale, gogetsms.com și apisim.com, au fost preluate de forțele de ordine, iar pe paginile lor a fost afișat un mesaj de avertizare al autorităților. În conturile bancare și cripto ale suspecților au fost înghețate sume care depășesc 760.000 de euro, iar patru autoturisme de lux au fost confiscate. Rețeaua destructurată era de o complexitate tehnică remarcabilă. Ea furniza, contra cost, servicii de „cybercrime-as-a-service” – o infrastructură digitală care le permitea clienților să comită infracțiuni cibernetice mascându-și identitatea. Site-ul grupării oferea numere de telefon înregistrate pe persoane reale din peste 80 de țări, care erau ulterior folosite pentru crearea de conturi false pe rețele sociale sau platforme de comunicare. În acest fel, infractorii își ascundeau originea și își derulau nestingheriți activitățile frauduloase.
https://techrider.ro/cybersecurity/europol-destructureaza-o-retea-internationala-de-criminalitate-informatica-care-opera-in-peste-80-de-tari/

(MEDIA EXPRES)



Dacă tot ați ajuns aiciAbonamentele vă oferă acces la News Alerts pe e-mail, Anuarul gratuit online, și zilnic la REVISTA PRESEI, iar mai important pentru noi, ne ajută să publicăm știrile la liber, accesibile și pentru cei cu mai puține mijloace materiale interesați de comunicații, audiovizual și cinematografie. Dacă aceia dintre Dvs. care citesc știrile noastre și găsesc un folos în ele ne-ar ajuta, existența noastră nu ar mai fi pusă sub semnul nesiguranței zilei de mâine.
Abonament click aici




Revista MEDIA EXPRES ediția curentă
Gratuit online, doar un click: Most recent issue of monthly Media Expres 1st Cover



Abonamentele la știrile MEDIA EXPRES va oferă acces la Alerta Știri! pe e-mail, Anuarul Media Expres și zilnic la REVISTA PRESEI, cu ultimele știri media, tv și comunicații, iar mai important pentru noi, ne ajută să publicăm știri verificate, la liber, pentru toți cei interesați de programe TV, radio, conținut online, cablu, comunicații, audiovizual și film (cinematografie). Noi ținem în arhivă istoria audiovizualului. Click aici pentru prima nostră știre online, când foarte puține dintre marile ziare și reviste nici nu se gândeau la versiuni digitale și la prezența pe web.

Pentru abonamente click aici



© 2001 -  Media Expres SRL